Jordgubbar och kirskål

Efter att ha sett Skillnadens trädgårds klipp på OdlingsTV om att höststäda i jordgubbslandet kände jag att jag inte hade något val. Det var liksom dags.

Jordgubbslandet

Problemet i jordgubbslandet är inte riktigt detsamma som i pallkragarna. Jag har under de somrar jag bott här, varit irriterad på ett ogräs som har vuxit väldigt tätt inpå jordgubbsplantorna och som för mitt otränade öga har varit snarlikt jordgubbsplantans. Med tiden har jag lärt mig metoder att både se och känna skillnaden men jag har inte haft något namn på det där ogräset.

Det har jag nu. Jordgubbslandet är fyllt av (trumvirvel): KIRSKÅL.

Jag har förstått att kirskål är en av odlarens värsta fiender. Det är ett perennt rotogräs som är praktiskt taget omöjligt att bli av med. De utvecklar en mängd rötter strax under markytan. Minsta rotbit som finns i jorden skjuter nya skott.

Att gräva upp hela området som är drabbat av kirskål går inte eftersom det även växer hos grannen. Jag har bestämt mig för att kombinera en form av täckodling med ogräsrensning för att försöka hålla det i schack.

Höststädningen i jordgubbslandet började med att jag helt sonika klippte av alla blad och grävde upp jordgubbsplantorna. Jag lade de äldsta på komposten och sparade de yngre lite vid sidan av. Därefter tog jag bort så mycket av kirskålens rotsystem jag kunde innan de avklippta bladen myllades ner i jorden tillsammans med gräsklipp.

Jordgubbsplantorna stod tidigare i rader men jag tycker bättre om när det är lite busigt i rabatter och trädgårdsland så jag planterade dem lite omlott. Sedan tog galenskaperna vid. Det var i alla fall så det kändes!

IMG_0883
Papperskassar i blöt

Jag hade förberett genom att blötlägga papperskassar i en hink. För att få dem plana rev jag sönder kanterna och täckte sedan det nyplanterade området. Vid varje jordgubbsplanta gjorde jag ett hål i pappen.

IMG_0886
Täckt jordgubbsplanta

Varje liten stam på jordgubbsplantan togs genom hålet och pappen trycktes till mot jorden så gott det gick. Till sist täckte jag allt med halm.

IMG_0884
Tre fjärdedelar av landet avklarat

Jag har ingen aning om detta kommer att göra någon nytta. Det kändes läskigt och galet alltihopa. I värsta fall får jag köpa nya jordgubbsplantor nästa år, i bästa funkar det som det ska. Jag tvekar fortfarande kring om jag kanske borde täcka pappen med något annat än bara halm, som kompostjord eller så. Vad tror ni? Den spännande fortsättningen fortsätter till våren.

Kommentera

