Gör din egen lövmull av de skimrande höstlöven

Jag har alltid tyckt om den färgsprakande hösten som formar landskapet. Det är nästan magiskt att se hur löven börjar skimra i mustiga färger för att sedan digna ner till marken. Tungheten börjar inte förrän det kala har tagit över och tålmodigt inväntar vinterns glänsande snöfall.

De nedfallna löven är härliga så länge det är torrt; barn, föräldrar och nykära kan då skrattande kasta löv på varandra. När regnet börjar falla förvandlas de till en halkrisk för äldre, funktionsnedsatta, cyklister och inte minst spårvagnar. På gräsmattorna bildas tjocka mattor som riskerar att kväva gräset och längs hus och kantstenar blir de till värmande täcken för mördarsniglar och annat.

Att kratta löv är alltså en god gärning ur många aspekter. För mig räcker inte det som motivation. Tidigare i höst blev jag tipsad om att det är busenkelt att göra egen lövmull. Lövmullen kan användas som så- och planteringsjord eller för att luckra upp tunga lerjordar (som min). Så här gör du:

  1. Räfsa löv
  2. Lägg löven i en sopsäck
  3. Knyt säcken
  4. Gör hål i botten med handkultivator (eller annat)
  5. Ställ undan säcken utomhus

Jag blev så motiverad över den enkla och billiga möjligheten att göra både jordförbättringsmedel och såjord att jag under hösten inte bara har räfsat löv på min egen gräsmatta utan på grannarnas. Jag kunde heller inte motstå att ge mig ut i skogen för att samla in en extra säck. Jag väntar med spänning på resultatet, även om det dröjer. Gratis är gott!

IMG_4133

IMG_4130

Kommentera

