Den goda jorden – steg 2. Gröngödsling

För en månad sedan skrev jag om när jag grävde en djupbädd. Hade min jord inte bestått av lerklumpar hade jag kanske kunnat höstså. Nu behöver jag vänta på att vintern ska göra sitt och spränga sönder den. Att lämna jorden bar var inte ett alternativ då bar jord förlorar näring och rotogräs kan börja snirkla sig in. Istället passade jag på att gröngödsla.

Gröngödsling innebär att odla växter med jordförbättrande egenskaper. De ska vändas ner i jorden senast innan de går i frö men det finns inget som hindrar att göra det långt tidigare. Gröngödslingsväxterna fångar upp den näring som frigörs i jorden vid grävning samtidigt som de hämmar ogrästillväxten.

De växter som används är vanligtvis snabbväxande med ett djupt och omfattande  rotsystem. Det djupa rotsystemet tar upp näring från matjorden och alven, dit växters rötter vanligtvis inte når. Denna näring återförs till jorden när växterna bryts ner. När rötterna dör lämnar de efter sig långa gångar i jorden som förbättrar transporten av luft och vatten samt underlättar för efterkommande växter att etablera djupare rötter.

Gröngödsling är väldigt flexibelt och kan användas lite när och hur som helst.  Det kan odlas under en hel, eller delar av, en växtsäsong, tidig vår före sådd eller sensommar efter skörd.

Vid gröngödsling är det bra att använda en blandning av växter. Jag satsade på det enkla, färdigblandade kortet och köpte Weibulls gröngödslingsblandning. Den innehåller honungsört, blodklöver och jordklöver. Andra växter som kan användas som gröngödsling är t.ex. fodervicker, luddvicker, lupiner, blålusern och sötväppling. Växterna i blandningen jag köpte har följande egenskaper:

  • Honungsört: snabbväxande med mycket blad som ger marktäckning. Rotsystemet är grunt och består av en pålrot och ett antal sidorötter.
  • Blodklöver: kvävefixerande med ett kraftigt och djupt rotsystem. Tål kyla bra.
  • Jordklöver: Kvävefixerande.

Gröngödslingen växer riktigt bra trots den sena sådden men så har hösten också varit ovanligt mild. Det ska bli intressant att se vad som har hänt med jorden till våren.

IMG_0719IMG_0861

Kommentera

