Samla in egna fröer

Jag har en idé om att göra trädgården så kostnadseffektiv som möjligt. Kostnadseffektiv är ett sånt tråkigt ord förresten, vad sägs istället om….billig? Jag tänker inte att trädgården inte får kosta men att det bara är det ”nödvändiga” som ska kosta. Vad är då nödvändigt? Tja… Det är nog det som jag behöver för att nå önskat resultat och som ligger utanför naturens egna kretslopp.

Jag hoppas t.ex. inte behöva släpa hem en massa säckar med jord. Jordförbättringen sker genom att göra eget lövmull, att använda tidningar och papperskassar som täckmaterial mot ogräs och att mata jorden med det organiska material som blir över i trädgårdsarbetet. Som gräsklipp till exempel.

Gällande plantor blev jag tipsad om att det går att göra billigt genom att samla in egna fröer. Min första tanke var att det var överkurs, långt över min förmåga. Hur skulle jag kunna veta vad som är frö och när fröet ska samlas in? Nej, bättre att lämna det där åt dem som kan och vet!

Så kom det sig att jag ville använda det som var kvar av Blomman för dagen som mat till jorden. När jag hade satt mig tillrätta och tittade upp så såg jag ett brunt hav av frökapslar. Det kunde bara inte vara något annat än frökapslar, inte ens för mig som ju inget vet. Jag krossade en mot handflatan och mycket riktigt. Sex svarta fröer låg kvar i handen.

Jaha… Var det bara det? Men vad mer skulle det vara? Jag knipsade av ett helt gäng frökapslar och tog med mig in. Frökapslarna krossades lätt under tryck och lämnade efter sig alldeles kolsvarta, lite oregelbundna frön.

Det finns långt mer frökapslar och fröer kvar på Blomman än vad jag någonsin har användning för. En hel del frön får gå till självsådd, Blomman verkar trivas bra där den står. En del frökapslar kommer jag att knipsa av och göra mig av med så jag inte får fler plantor än jag kan hantera. De fröer som jag samlade in tänker jag se om det finns någon annan som vill ha eller om jag kan byta mot något annat spännande. Jag håller tummarna!

IMG_0973IMG_0939

Kommentera

