DIY; gör dina egna fröpåsar

Det hade varit typiskt mig att noggrant samla frön för att sedan lägga dem i en skål någonstans och glömma av dem. Den här gången bestämde jag mig för att helt undvika de små sting av dåligt samvete den hanteringen brukar ge och bara göra. Frågan återstod bara – hur?

Kaffefilter är en lättillgänglig och enkel förvaring för enskilda frösorter. Att ägna tid och omsorg åt någonting för att sedan låta det ligga i ett kaffefilter – ja, det låter precis som mig. Bara att skriva på filtret vad, när och var, lägga ner fröna, vika och lägga i en burk i kylskåpsdörren. Perfa!

Ändå var det någonting som hindrade mig den här gången. Jag fick upp en inre bild av små kuvert som lockade och drog. På Pinterest, drömlandet för alla gör-det-självare, tog det inte många sekunder att hitta det jag sökte. En uppsjö av bloggposter med mallar fanns länkade varav de flesta var gratis att ladda ner. Det var bara att välja och vraka.

Valet stod mellan Joy Ever Afters minimalistiska mall och en av Content in a cottages mer stilistiska och föll den här gången på Content in a cottages Garden seedsDet hade varit snyggt att tillverka påsarna av återvunnen papp men vanligt papper fick duga – man tager vad man haver! Jag klippte ut mallarna, vek över bakstycket och limmade sidorna. Resultatet blev precis som jag hade tänkt mig.

Samlar du också egna fröer? Vilken är din favoritförvaring?

Processed with VSCOcam with m5 presetProcessed with VSCOcam with m5 preset

Kommentera

